Zvědavý učitel
čas: 15 minut
kompetence:
D-aktivní naslouchání, jazykové a komunikační dovednosti;
Z-znalosti a kritické porozumění sobě samému, znalosti a kritické porozumění jazyka a komunikace
doporučený věk:
jakýkoliv
pomůcky:
tenisák (není nutný)
cíle:
- osobní (učitelův)- vyjádření zájmu, vykročení do světa dětí a mladých lidí
- vzdělávací - formulovat názor nahlas, poslouchat
Tato aktivita je vskutku triviální a má jednoduchý účel: Ukažte žákům, že se zajímáte o jejich svět. Vůbec nevadí, že nechápete, co tam dělají, od toho jsou tam žáci, aby Vám to vysvětlili. Nebojte se a buďte zvídaví. Garantujeme zlepšení vzájemných vztahů.
Tato aktivita se může stát se rutinou třídnických hodin, pravidelných schůzek, začátku na schůzce volnočasového klubu. Otázky můžete volit z nabídky níže nebo vymýšlet podle aktuální situace. Pokud třeba aktivitu zařazujete podruhé, rozveďte témata, která jste načali minule. Otázky se mohou v časovém odstupu opakovat.
Pokud máte/chcete věnovat aktivitě více času, je možné probrat více otázek, rozdělit děti do skupinek a výsledky práce skupinek pak sdílet. Aktivitu můžete zařadit do výuky kdykoliv.
Na začátku je dobré stanovit jednoduchá pravidla diskuze, role děti i učitele (mluví jen jeden, neskáčeme do řeči - použít “mluvící předmět” třeba tenisák - mluví jen ten, kdo má v ruce “mluvící předmět”, můžete omezit čas na jednotlivé příspěvky, zopakujte žákům, že nic není špatně, pokud se mi nelíbí něčí názor, jde o názor a ne o mluvčího).
Dětí se můžete například zeptat na to:
- co je na internetu nejvíc baví a proč
- co nebo koho sledují a proč a na jakých kanálech
- co nebo koho poslouchají a proč
- co se ses naučil/a online a běžně používáš
- co se můžu naučit online a běžně používat
- co se nejde naučit online
- co znamenají pojmy – trolling, haul, askvideo, vlog, cover, twitch, roasting, flaming
Pokud nejsou děti zvyklé formulovat své názory a diskutovat, jde to pomalu. Tak se toho nezalekněte.